از کدر شدن ظروف شیشه ای بعد از شستن پیشگیری کنیم

 

کدر شدن ظروف شیشه ای میتونه دلایل مختلفی داشته باشه، اما محتمل ترین عامل، مربوط به آب سخت یا رسوبات هست.

 

آب سخت

یکی از شایع ترین دلایل کدر شدن ظروف شیشه ای، آب سخت یا آب با محتوای مواد معدنی بالا است. مشکل آب سخت دو دسته است: اول، مواد معدنی موجود در آب، که کارایی مواد شوینده را کاهش می‌دهند، بنابراین ممکن است برای تمیز کردن ظروف به مواد شوینده بیشتری نیاز باشد،پس شوینده روی ظرف می ماند و کدر می شود. دوم، مواد معدنی موجود در آب سخت نیز خودشان می توانند روی سطح ظروف شیشه ای خشک شوند و یک لایه کدر ایجاد کنند.

 

نکته

یکی از راه‌های تست آب سخت، خیس کردن یک لیوان شفاف در سرکه به مدت پنج دقیقه است. اگر رسوبات کدر حذف شوند، احتمالا آب سخت مشکل شماست.

 

اگر آب سختی دارید، چند چیز وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

  • مواد شوینده بیشتری اضافه کنید. مواد شوینده بیشتر ممکن است در از بین بردن رسوبات آب سخت از لیوان شما موثر باشد. در عین حال، استفاده بیش از حد از مواد شوینده ممکن است یک لایه صابون روی ظروف باقی بگذارد، بنابراین مقادیر مختلف را آزمایش کنید تا بهترین تعادل را پیدا کنید.
  • از کمک شستشو استفاده کنید. مواد کمکی آبکشی به شکل جامد و مایع هستند. آنها با شکستن پیوند بین آب و ظروف به کاهش لکه کمک می کنند. بیشتر مواد کمکی آبکشی با هر بار ظرفشویی اضافه می شود.
  • دمای آب خود را بررسی کنید. آب را به مدت یک دقیقه در سینک آشپزخانه باز کنید. یک دماسنج را در یک لیوان قرار دهید و آب را داخل لیوان بریزید تا دمای آب ورودی خود را اندازه گیری کنید. بسیاری از تولیدکنندگان مواد شوینده ظروف دمای 130 درجه فارنهایت را توصیه می کنند، اگر آبگرمکن شما از آشپزخانه دور است و کمی طول می کشد تا آب گرم برسد، یک دقیقه یا بیشتر شیر آشپزخانه را باز کنید تا آب داغ شود، سپس ماشین ظرفشویی را روشن کنید.
  • اگر لایه کدر روی ظروف شیشه ای شما با سرکه پاک نشود، فرسودگی مواد شیشه ای است که منجر به ایجاد حفره ها و خراش های ریز می شود که قابل برداشتن نیستند. این می تواند ناشی از نوع آب، آب بسیار داغ، مواد شوینده زیاد (یا نوع نامناسب) یا تمیز کردن بیش از حد ظروف باشد.

 

چند راه برای کنترل فرسودگی روی ظروف شیشه ای شما وجود دارد:

شوینده های مدرن ظرفشویی حاوی نمک های قلیایی خشن هستند که توسط روغن ها و ذرات غذا روی ظروف خنثی می شوند. اگر قبل از قرار دادن ماشین ظرفشویی تمام باقیمانده مواد غذایی را از ظروف پاک کنید، ماده شوینده چیزی برای خنثی کردن آن ندارد و در نتیجه تاثیر شدیدتری روی خود ظروف خواهد داشت.

کمتر از مواد شوینده استفاده کنید. این امر مخصوصاً اگر آب نرم دارید صادق است. صابون کمتری با آب نرم مورد نیاز است، بنابراین با مقادیر مختلف شوینده آزمایش کنید تا زمانی که به اندازه کافی برای تمیز کردن ظروف داشته باشید.

یک شوینده متفاوت را امتحان کنید. یک شوینده ملایم تر (با عدد pH کمتر) یا یک شوینده بدون فسفات را امتحان کنید.

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: