برگزیده دومین جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی در بخش فن آفرینان

مهسان در اردیبهشت ماه سال 1384 به عنوان کار آفرین برتر در دومین جشنواره شیخ بهایی منتخب شد و با افتخار کمان زرین این جشنواره معتبر را دریافت نمود.

علت انتخاب نام شيخ بهايي براي اين جشنواره، خدمات ارزنده وي در اصفهان است. طرح سيستم آبياري زايندها رود كه توسط شيخ بهايي طراحي شده است پس از گذشت سالها، هنوز مورد استفاده كشاورزان منطقه است. شيخ بهايي در اولين جشنواره كارآفريني به عنوان اسطوره كارآفريني معرفي شد. اولين دوره از جشنواره كارآفريني شيخ بهايي اول تا سوم ارديبهشت سال گذشته در اصفهان برگزار شد. در بخش مسابقه دومين جشنواره كارآفريني شيخ بهايي برترين طراحان كسب و كار، برترين كارآفرينان و برترين حاميان كارآفرينان معرفي شدند.

فن آفرین: فن آفرین (Technopreneur) فردی است که ایده و فکر جدید مبتنی بر فناوری را از طریق ایجاد یک کسب و کار، یا فروش فناوری توأم با مخاطره) مادی یا معنوی) به صورت محصول یا خدمت جدید به بازار ارایه می کند.
از مهمترین بخش های مسابقه ای جشنواره، بخش فن آفرینان است که با هدف شناسایی و معرفی فن آفرینان برتر ملی برگزار می شود. برگزیدگان این بخش به عنوان فن آفرین نخبه مورد تشویق بنیاد ملی نخبگان نیز قرار می گیرند.
شرکت هایی می توانند در این بخش از جشنواره حضور پیدا کنند که سه شرط اصلی تولید محصول، تجاری سازی )عرضه به بازار( و سهام بخش خصوصی حداقل به میزان ۵۱ % را داشته باشند. به منظور برقراری شرایط داوری عادلانه، داوری در سه بخش: شرکتهای نوپا، شرکتهای در حال رشد و شرکتهای رشد یافته به صورت مجزا انجام می شود که تشخیص این دسته بندی بر عهده ی اعضای کارگروه فن آفرینان است.
بخش تداوم فن آفرینی : آن گروه از شرکت کنندگان که در دوره های قبلی جشنواره موفق به دریافت تندیس زرین یا لوح زرین جشنواره شده اند می توانند برای دریافت لوح تداوم فن آفرینی نامزد شوند.
بخش فن آفرینی در حوزه علوم انسانی : بخش جدید دیگری از جشنواره، بخش تقدیر از فن آفرینانی است که نوآوری، فناوری و توان اجرایی خود را بر مبنای علوم انسانی و هنر قرار داده اند. جایزه این بخش به شرکت یا موسسه ای اهدا می شود که ایده خود را بر مبنای یکی از شاخه های علوم انسانی استوار کرده باشد و از آن ایده ثروت خلق کرده باشد. در این مورد دقت فرمایید که فناوری مبنای واحد فن آفرین باید یکی از رشته های علوم انسانی باشد. کسب و کارهایی که بر اساس سایر فناوری ها ایجاد شده اند و از علوم انسانی هم در توسعه آن استفاده شده است نظیر تولید انیمیشن، تولید محتوای تلفنهای همراه و … مشمول این تعریف نمی شوند. ولی شرکتی که برای اولین بار به عنوان مثال بر اساس “منحنی عمر سازمان” خدمات یا محصولاتی را به بازار عرضه می کند مصداق این بخش قرار می گیرد.