روش نظافت کت چرمی

 

کت چرمی واقعی معمولاً گرونه اما در صورت مراقبت مناسب سالهای سال دوام داره. اگه روش های صحیح رو دنبال کنید، میتونید ژاکت چرمی رو خودتون تو خونه بشورید و تمیز کنید.

انواع چرم

  1. جیر: چرم جیر طبیعی از قسمت نرم زیر پوسته حیوانات ایجاد می شود. دارای سطحی است که به راحتی لک می شود.
  2. نوبوک: از نظر ظاهری شبیه جیر است، نوبوک از قسمت بالای پوست حیوانات تهیه شده که به خوبی سمباده زده شده است تا نرمترین و لطیف ترین چرم مخملی را تولید کند.
  3. آنیلین: چرمی است که با ماده شیمیایی آنیلین تصفیه شده است. این متداول ترین نوع چرم است که برای کت استفاده می شود.
  4. ناپا: چرم ناپا با بالاترین درجه، بسیار نرم و لطیف است و از پوست گوسفند ساخته شده است.

قبل از استفاده

نکته این است که مطمئن شوید چرم با محافظ چرمی به درستی نگهداری شده است. محصولات محافظ چرم را می توانید در دو فرمول مایع یا اسپری خریداری کنید. محافظ از لکه های آب و خاک در سطح چرم جلوگیری می کند. اگر کت شما اغلب در معرض هوای سخت قرار دارد، باید حداقل سالانه یا بیشتر از محصولات محافظ استفاده کنید.

نکات

  1. هرگز جیب ها را سنگین نکنید زیرا باعث کشش چرم می شود.
  2. هنگام پوشیدن کت چرمی خود، از اسپری مو، عطر و ادکلن خودداری کنید. الکل خشک خواهد شد و چرم را لکه دار می کند.
  3. هیچگاه نشان، سنجاق، نوار یا برچسب ها را به چرم وصل نکنید.

تمیز کردن

اگر لایه داخلی با روغن بدن و تعریق آلوده شود چه باید کرد؟ همیشه خشکشویی گزینه ی خوبی است. با این حال، اگر پوشش داخلی از پارچه ای قابل شستشو ساخته شده است (محتوای پارچه و برچسب های مراقبت را بخوانید)، می توانید لباس خود را در خانه با دست بشویید.

هشدار

شستن دست فقط برای چرم آنیلین مناسب است. هرگز لباس های جیر یا نوباک را نشویید. قبل از شروع، ثابت بودن رنگ چرم را با استفاده از یک پارچه سفید و مرطوب روی یک قسمت داخلی از چرم آزمایش کنید. اگر رنگ به پارچه منتقل شود، رنگ روی چرم پایدار نیست و نباید ادامه دهید.

اگر تصمیم دارید ژاکت چرمی خود را در خانه بشویید، باید آماده باشید تا چند روز را به فرآیند اختصاص دهید و پس از شستشو، چرم را به درستی حالت دهید. چرم، پوست یک حیوان است. اگر آن را با صابون های خشن بشویید، ترک می خورد یا سفت می شود.

شستن دستی

  • ابتدا با خالی كردن تمام جیب های ژاكت شروع كرده و آن را برعکس كنید. یک ظرف بزرگ پلاستیک را با آب ولرم پر کنید. مقدار کمی از مایع شوینده ملایم را که برای شستن دستی توصیه می شود اضافه کنید و در آب پخش کنید.
  • ژاکت چرمی را کاملاً غرق کنید و مطمئن شوید کل لایه داخلی آن مرطوب است. اجازه دهید حدود ده دقیقه خیس بخورد. اگر لکه های خاصی وجود دارد، برای برطرف کردن آن از یک برس نرم، مانند مینی برس دلفین مهسان استفاده کنید.
  • بعد از اینکه کت خود را با مواد شوینده ملایم شستید، آن را سمت رویه برگردانید و آن را روی وان آویزان کنید تا با جریان هوا خشک شود. برای جلوگیری از ایجاد خط روی شانه ها از بالشتک استفاده کنید. هرگز چرم را در معرض تابش مستقیم آفتاب یا نزدیک منبع گرما قرار ندهید. خشک شدن کامل کت ممکن است دو تا سه روز طول بکشد.
  • مرحله بعدی دوباره نرم و لطیف کردن چرم است. مطمئن باشید که از نرم کننده چرمی با کیفیت خوب استفاده می کنید.
  • اگر ژاکت چرمی شما در اثر باران یا برف خیس شده است، مراحل مشابه را برای خشک کردن و استفاده از نرم کننده چرم را دنبال کنید.

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: