سفیدک و کدری ظروف بلوری را رفع کنیم

 

نوشیدن از یه لیوان کدر یا نگاه کردن از پنجره شیشه ای کدر میتونه آفتابی ترین روز رو تاریک کنه. ما دوست داریم شیشه ها شفاف و درخشان باشن! اگه مشکوک هستین که کدری شیشه شما بیشتر از یه لایه گرد و غبار و کثیفیه، وقتشه که مشکل رو حل کنید.

 

چه چیزی باعث کدر شدن شیشه می شود؟

یکی از شایع‌ترین دلایل کدر شدن شیشه، رسوبات یا لکه‌هایی است که توسط مواد معدنی در آب سخت بر روی شیشه باقی می‌ماند. آب سخت با توجه به حجم مواد معدنی (معمولاً کلسیم و آهک) معلق در آب درجه بندی می شود. خانه هایی که چاه دارند معمولاً بیشترین مشکلات را با شیشه کدر دارند، مگر اینکه سیستم تصفیه نصب کرده باشند. اگر مراقب نباشید، در نهایت مواد معدنی موجود در آب سخت شیشه را می خراشد، هنگامی که این اتفاق افتد، دیگر نمی توان کدری را حذف کرد.

خوشبختانه، بیشتر این کدری ها را می توان با تمیز کردن مناسب و فقط چند محصولی که احتمالاً در انبار دارید، از بین برد.

ظروف شیشه ای که برای خوردن و آشامیدن استفاده می شوند، باید بعد از هر بار استفاده شسته شوند. اگر کدری مشکل ساز است، باید به محض ظاهر شدن آن، اقدامات لازم را انجام دهید و در صورت نیاز تکرار کنید.

 

کدری را تست کنید

برای تعیین اینکه آیا کدر شدن شیشه دائمی است یا می توان آن را پاک کرد، از یکی از این تست های استفاده کنید:

  • یک قطره سرکه سفید را روی لیوان کدر بمالید و قسمت کوچکی از آن را با یک دستمال میکروفایبر بمالید. اگر هنگام خشک شدن شیشه، ناحیه صاف باشد، کدری رفع شدنی است. اگر همچنان کدر باشد، شیشه برای همیشه کدر شده.
  • از یک لبه تیز برای خراش دادن آرام ناحیه کدر شیشه استفاده کنید. اگر برخی از ذرات شل شوند و مقداری از کدورت خراشیده شود، فیلمی است که می توان از شیشه تمیز کرد. اگر سطح شیشه پس از تراشیدن حفره شده و کدر باقی بماند، شیشه برای همیشه کدر شده و هرگز شفاف نخواهد شد.
  • در سرکه سفید مقطر خیس کنید
  • لیوان های ابری را در یک سینک یا ظرف بزرگ قرار دهید. به اندازه کافی سرکه سفید مقطر یا سرکه تمیز کننده اضافه کنید تا روی لیوان ها را بپوشاند. اگر سرکه کافی برای پوشاندن کامل لیوان ها ندارید، می توانید آن ها را در حین خیساندن بچرخانید. ظروف شیشه ای را از هر طرف حداقل 15 دقیقه در سرکه خیس کنید.

نکته

اگر در حال تمیز کردن یک پنجره یا شئی شیشه ای کدر هستید که نمی توان آن را خیس کرد، سرکه سفید مقطر رقیق نشده را در یک بطری اسپری بریزید و شیشه را بپاشید. اجازه دهید سرکه به مدت 15 دقیقه روی سطح بماند و سپس آن را پاک کنید و طبق معمول سطح شیشه را تمیز کنید.

 

لیوان ها را با دست بشویید

سرکه را تخلیه کنید و لیوان ها را با دست و با صابون ظرفشویی و آب بسیار گرم بشویید.

 

بشویید و خشک کنید

هر لیوان را با آب گرم یا خنک بشویید و بلافاصله لیوان را با یک دستمال میکروفایبر خشک کن مهسان که بدون پرز خشک کنید. اجازه ندهید لیوان ها در هوا خشک شوند چون ممکن است لکه های آب ایجاد شود و چرخه ابری دوباره شروع شود.

 

نکاتی برای جلوگیری از ابری شدن شیشه

همیشه لیوان ها را با دست بشویید و بلافاصله خشک کنید.

یک سیستم نرم کننده آب به خانه خود اضافه کنید.

لیوان های مورد استفاده برای شیر یا محصولات لبنی را قبل از قرار دادن آنها در ماشین ظرفشویی از قبل آبکشی کنید.

با پیروی از دستورالعمل های سازنده دستگاه خود، از مقدار مناسب مواد شوینده ماشین ظرفشویی برای مناطق سخت آب استفاده کنید.

اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید، یک ماده شستشو را به چرخه اضافه کنید.

دمای آب در ماشین ظرفشویی خود را بررسی کنید. اگر آب خیلی داغ باشد، می‌تواند پروتئین‌ها را بپزد و یک لایه کدر ایجاد کند. اگر دمای آب خیلی پایین باشد، می‌تواند بر روی ظروف شیشه‌ای بقایای چربی باقی بگذارد که همچنین کدر به نظر می‌رسد.

برای جلوگیری از تجمع مواد معدنی که می تواند روی ظروف شیشه ای رسوب کند، ماشین ظرفشویی خود را مرتباً تمیز کنید.

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: