مراقبت و شستشوی ملحفه های ابریشمی

 

الیاف طبیعی به خوبی با نوسانات دمای بدن سازگار میشه، روبالشی ابریشمی به جلوگیری از گره خوردن مو و چین و چروک پوست کمک میکنه چون سر شما روی پارچه سر میخوره.

 

مانند هر رختخواب، ملحفه های ابریشمی باید حداقل هر هفته شسته شوند. اگر کسی بیمار است یا هوا گرم و مرطوب است، شستن مکرر لازم است.

برای خواندن برچسب مراقبت در امتداد لبه ی پارچه، وقت بگذارید. دستورالعمل هایی است در مورد دمای آب، سفید کردن، خشک کردن و اتو کردن است.

ملحفه ابریشمی را می توان با ماشین یا دست شست. اگر تصمیم دارید ملحفه ها را با دست بشویید، هر بار یک عدد را در یک سینک لباسشویی بزرگ، وان پلاستیکی یا وان حمام بشویید. از مقدار زیادی آب و مقدار کمی مواد شوینده استفاده کنید تا از کف های زیادی که شستشوی آنها دشوار است جلوگیری کنید. از فشار ملایم و بدون پیچ و تاب استفاده کنید. الیاف در هنگام خیس شدن ضعیف تر می شوند.

 

هشدار

از سفید کننده کلر برای سفید کردن یا ضدعفونی ابریشم استفاده نکنید. برای همیشه به الیاف آسیب می رساند و ممکن است ابریشم در محلول سفید کننده قوی کلر حل شود.

 

پیش درمان لکه ها

برای هر لکه‌ای که به سختی پاک می‌شود مانند خون، ریمل یا آرایش، با انگشتان خود مقداری مواد شوینده (اگرچه پراکسید هیدروژن نیز موثر است!) روی ناحیه لکه‌دار بمالید. اجازه دهید مواد شوینده حداقل 15 دقیقه کار کند.

 

چرخه های شستشو را تنظیم کنید

ورق های ابریشمی باید در چرخه ملایم با کندترین چرخه شسته شوند و دمای آب را روی سرد تنظیم کنید.

 

شوینده مناسب را اضافه کنید

برای حفظ حالت ابریشمی، باید آن را با یک شوینده ملایم تمیز کنید.

سرکه سفید مقطر را به نرم کننده پارچه اضافه کنید

از نرم کننده های تجاری صرف نظر کنید و سرکه سفید مقطر را به چرخه آبکشی اضافه کنید. سرکه به حذف هرگونه باقی مانده صابون در الیاف ابریشم کمک می کند و پارچه را ابریشمی می کند.

 

نکته

در صورت شستن با دست، از حدود یک قاشق چایخوری مواد شوینده ملایم در هر سینک ظرفشویی و یک چهارم فنجان سرکه سفید مقطر در سینک آب شستشو استفاده کنید.

 

ملحفه ها را در ماشین لباسشویی بارگیری کنید

اگر ملحفه های ابریشمی را به تنهایی یا با پارچه های ابریشمی دیگر بشویید، بهترین نتیجه را خواهید داشت. این کار از خراش و سایش پارچه های سفت تر جلوگیری می کند. ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکنید، ابریشم  باید بتوانند در آب “شنا” کند.

 

از حرارت کم استفاده کنید

دمای خشک کن برای ابریشم  آسیب زا است، سعی کنید ابریشم را کمی مرطوب آویزان کنید تا خشک شوند.

 

یک اتوی سرد

همیشه باید از یک پارچه نخی تمیز و سفید بین اتو و ابریشم استفاده کنید تا از سوختن آن جلوگیری کنید. الیاف سوخته قابل ترمیم نیستند.

 

نگهداری ورق های ابریشم

ورقه های ابریشم باید بدون چین های تیز رول شود. در کیسه پلاستیکی که می تواند رطوبت را به دام بیندازد نگهداری نکنید و یک کمد خنک و خشک انتخاب کنید. الیاف ابریشم می توانند پروانه ها را جذب کنند، بنابراین اگر با هجوم حشرات مشکل دارید، از مقدار کمی دافع پروانه طبیعی مانند گلوله های اسطوخودوس یا سرو استفاده کنید.

 

 

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: