مهارت های نظافتی و آموزش به فرزندان

 

به نظر میرسه که بچه ها و خونه ی تمیز همیشه با هم در تضاد باشن. اما در واقع، بچه ها میتونن مهارت هایی رو یاد بگیرن که به مرتب کردن خونه کمک میکنه.

 

شستشوی لباس

بچه های 2 ساله می توانند شروع به یادگیری در مورد مرتب سازی کنند. مرتب کردن اقلام می‌تواند یک بازی باشد. کودکان بزرگتر می توانند یاد بگیرند که چگونه لباس ها را کنار هم بگذارند. بچه‌های مدرسه‌ای می‌توانند تا کردن لباس‌ها را بیاموزند و با نظارت درباره بارگیری و تخلیه ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن یاد بگیرند. در سنین 8 تا 10 سالگی، اکثر بچه ها به اندازه کافی بالغ هستند که مسئولیت کامل بارگیری ماشین لباسشویی و خشک کن و همچنین تمیز کردن ماشین لباسشویی یا تمیز کردن خشک کن را بر عهده گیرند. اگر در سنین پایین آموزش به کودک خود را آغاز کنید، در سن 10 یا 11 سالگی، کودک تمام مراحل شستن لباس ها، از مرتب کردن تا کنار گذاشتن آنها را یاد گرفته است.

شستن ظروف

کودکانی که به درستی آموزش دیده اند می توانند کمک بزرگی در شستن ظروف باشند. بهترین راه برای شروع، خشک کردن و آبکشی است. حتی به کودکان 5 تا 6 ساله نیز می توان نحوه شستشوی بشقاب ها را آموزش داد. کودکان 7 تا 8 ساله می توانند به خشک کردن و کنار گذاشتن ظروف کمک کنند. تا سن 9 سالگی، بچه ها آماده یادگیری نحوه شستن انواع مختلف ظروف یا قرار دادن در ماشین ظرفشویی هستند. اصول ایمنی را نیز آموزش دهید.

رختخواب انداختن

ممکن است این وظیفه کمرنگ شده باشد، اما یادگیری نحوه درست کردن تخت یک مهارت ارزشمند است. این بدان معنا نیست که فرزندان شما همیشه این کار را انجام می دهند، اما حداقل آنها می دانند که چگونه خودشان تختخواب را درست کنند. بچه‌ها آزادی چیدن بالش‌ها و حیوانات عروسکی به سبک خودشان را دوست دارند که این می‌تواند انگیزه‌ای برای آنها باشد تا هر روز صبح تخت‌هایشان را مرتب کنند. با انتخاب ملحفه های ساده تر، کار را برای فرزندانتان راحت کنید.

جارو کردن

جارو کردن کار ساده ای به نظر می رسد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک جارو را روی زمین بکشید. اما جارو کردن مؤثر همیشه به این سادگی نیست و اغلب نیاز به تمرین دارد. به بچه یک جارو بدهید، احتمالاً می بینید که خاک همه جا می چرخد. حتی با وجود همه ابزارهای جدید، یادگیری استفاده از جارو یک مهارت عالی است. در سن 7 یا 8 سالگی، بچه ها می توانند شروع به یادگیری جارو کردن زمین کنند. بچه‌های کوچک‌تر حتی می‌توانند خاک‌اندازی در دست بگیرند تا بزرگتری در آن جارو کند. بچه های بزرگتر همچنین می توانند یاد بگیرند که علاوه بر جاروهای سنتی از جاروهای دیگر استفاده کنند.

تمیز کردن سطوح

در سن 9 یا 10 سالگی، اکثر بچه ها به اندازه کافی بزرگ می شوند که بدون نظارت زیاد تمیز کردن را یاد بگیرند. به کودکان بیاموزید که چگونه مایع شوینده تهیه کنند، دستمال ها را بشویند، با لکه سخت چه کنند، چگونه یک دستشویی و سطل را بشویند و چگونه با یک زمین شوی چرخشی کار کنند. در مورد نحوه تمیز کردن انواع کف که ممکن است در خانه خود داشته باشید به آنها دستورالعمل بدهید. بچه‌ها ممکن است فکر کنند آب روی چوب‌های سخت بدون مهر و موم مفید است، اما اینطور نیست.

از بین بردن بهم ریختگی

یکی از مفیدترین مهارت هایی که می توانیم به فرزندان خود بیاموزیم، مهارتی است که حتی برای بزرگسالان نیز دشوار است. آموزش مدیریت بی نظمی به کودکان از سنین پایین می تواند در واقع عادتی را برای آنها ایجاد کند که در زندگی خود ادامه دهند. اجازه دهید بچه‌های بی‌میل تماشا کنند که شما وسایلتان را شلوغ می‌کنید. وقتی تصمیم می گیرید چه چیزی را نگه دارید، سؤالات بی نظم را با صدای بلند به اشتراک بگذارید. برخی از بچه ها ممکن است انگیزه داشته باشند که اقلام استفاده نشده را به افراد دیگر اهدا کنند. بچه های دیگر ممکن است انگیزه بیشتری برای فروش اقلام درهم و برهم داشته باشند تا برای چیز دیگری که واقعاً می خواهند پس انداز کنند.

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: