نحوه تمیز کردن شومینه گازی

 

نصب یه شومینه گازی، گرمای طبیعی رو به خونه ی شما میاره. این شومینه ها در انواع براق، مینیمالیستی مدرن، چوب های واقع گرایانه و روستایی موجود هستند. از اونجا که هیچ چوب و خاکستر واقعی وجود نداره، ممکنه فراموش کنید که این شومینه های گازی هم باید مرتباً تمیز بشن.

نظافت و نگهداری صحیح از ورود مونوکسید کربن سمی به خانه شما جلوگیری می کند. یک بازرسی سالانه برای بررسی سیم کشی و واشرها توسط یک تکنسین حرفه ای بسیار توصیه می شود و همچنین تمیز کردن معمولی که می توانید خودتان انجام دهید.

تمیز کردن شومینه گازی هر ماه حتی زمانی که زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد بسیار مهم است. این کار از آسیب رساندن گرد و غبار و خاک به مکانیسم ها جلوگیری می کند.

موارد مورد نیاز:

  • شیشه پاک کن
  • آب گرم
  • دستمال میکروفایبر مهسان
  • جاروب دستی وارنا یا ست جاروب ایرسا
  • جاروبرقی
  • پارچه پنبه ای یا تور نایلونی

اطمینان حاصل کنید که گاز خاموش است

شیر گاز که اغلب روی دیوار کنار شومینه قرار دارد، باید کاملاً خاموش شود. اگر اخیراً از شومینه استفاده شده است، قبل از تمیز کردن مطمئن شوید که همه اجزا کاملاً خنک هستند.

 

شومینه را جدا کنید

این مرحله بسته به طراحی شومینه شما متفاوت خواهد بود. اگر درهای شیشه ای یا صفحه فلزی دارید، آنها را برای تمیز کردن راحت تر بردارید. چوبها را با دقت جدا کرده و مشعل را بردارید. در صورت امکان قطعات را برای تمیز کردن به بیرون ببرید تا از پخش شدن گرد و غبار و دوده در داخل جلوگیری کنید.

 

نکته

هنگامی که زمان سرهم کردن مجدد اجزای شومینه گازی فرا می رسد، آنها باید دقیقاٌ همان تنظیمات اولیه را داشته باشند. اگر مطمئن نیستید که نحوه انجام آن را به خاطر دارید یا خیر، در هر مرحله باز کردن، چندین عکس با گوشی خود بگیرید.

 

جارو بزنید

از جارو دستی وارنا یا سری جدا شونده جاروب ایرسا، برای تمیز کردن گرد و غبار و خاک روی هر یک از اجزای تزئینی یا چوب استفاده کنید. هرگز مواد شوینده یا آب را روی اجزای شومینه گازی اسپری نکنید. هنگام تمیز کردن، هر چوب یا قطعه را از نظر وجود ترک، سوراخ یا علائم سوختگی بیش از حد بررسی کنید.

 

گرد و غبار و تار عنکبوت

چه سنگ گدازه داشته باشید و چه سنگ های شیشه ای، آنها گرد و غبار زیادی خواهند داشت. برای تمیز کردن هر سنگ از جاروبرقی استفاده کنید. اگر سنگها کوچک هستند و مکیده می شوند، یک تکه پارچه پنبه ای یا تور نایلونی را با یک نوار لاستیکی به انتهای نازل شلنگ جارو برقی وصل کنید. پس از تمیز شدن سنگها، تمام گوشه های شومینه را جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار، تار عنکبوت و حشرات احتمالی به دام افتاده را بگیرد.

 

شیشه یا فلز لهستانی

بسیاری از شومینه های گازی دارای درهای شیشه ای هستند که ممکن است با ذرات ناشی از احتراق کدر شوند. تمیز کردن منظم از این اتفاق جلوگیری می کند. هرگز از تمیزکننده شیشه معمولی و تمیزکننده های سخت بر پایه چربی استفاده نکنید. شما می توانید یک تمیز کننده شیشه شومینه را در ابزار فروشی پیدا کنید.

برای محفظه های شیشه ای و فلزی، لبه ها را با یک دستمال میکروفایبر مرطوب پاک کنید تا گرد و غبار از بین برود. واشرهای لاستیکی درهای شیشه ای را از نظر خرابی یا ترک خوردگی بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب، واشر باید تعویض شود.

 

شومینه گازی را دوباره مونتاژ کنید

حالا که همه چیز تمیز است، مشعل، چوب و سنگ ها را مجدداً مونتاژ کرده و شیشه یا صفحه های بیرونی را جا بزنید. اکنون می توانید شیر گاز را دوباره روشن کنید.

 

دریچه های بیرونی را بررسی کنید

اگر شومینه گاز لوله ای به بیرون دارد، ماهانه دریچه بیرون را از نظر انسداد برگ یا لانه حیوانات بررسی کنید.

 

نکاتی برای نگهداری شومینه های گازی

به طور منظم ظاهر شمعک را بررسی کنید، باید یک شعله آبی با نوک ریز زرد مشاهده کنید. اگر رنگ آن تغییر کرده یا مقدار زیادی دوده روی اجزای شومینه جمع شده است، ممکن است شرکت گاز نیاز به بررسی خط گاز داشته باشد.

در صورت بوی نامطبوع گاز بلافاصله خط گاز را خاموش کنید و اتاق را تهویه کنید. با شرکت گاز تماس بگیرید.

اگر چندین سال است که از شومینه استفاده نشده است، قبل از روشن شدن باید توسط یک تکنسین مجرب بررسی شود.

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: