نحوه ی نظافت دستگاه آبسردکن

 

آبسردکن دیگه فقط برای دفاتر نیستن. به خاطر راحتی این دستگاه خیلی از کاربران از آبسردکن خونگی استفاده می کنن. شما چطور؟

 

سه نوع اساسی کولر آبی خانگی وجود دارد:

  • مدلهای بارگذاری بالا: مخزن آب به صورت وارونه در بالا قرار گرفته و آب توسط نیروی جاذبه پخش می شود.
  • مدلهای بارگیری پایین: مخزن آب در قسمت پایین کولر قرار دارد و یک پمپ آب را بیرون می آورد.
  • توزیع کننده های آب تصفیه شده: بدون استفاده از مخزن، یک خط آب مستقیماً داخل دستگاه پخش می شود که آب قبل از توزیع فیلتر می شود. خرید و نصب آن گران تر است اما هزینه های عملیاتی کمتر است زیرا آب شهری هزینه کمتری نسبت به خرید آب بطری دارد.

 

صرف نظر از نوع دستگاهی که انتخاب می کنید، یک ویژگی مشترک همه آنها این است که باید مرتباً تمیز شوند. تعمیر و نگهداری ساده است، فقط چند دقیقه طول می کشد و می توان هنگام تعویض بطری آب این کار را انجام داد.

بسته به دفعات استفاده، اکثر تولید کنندگان توصیه می کنند هر سه تا شش ماه دستگاه را تمیز کنید. کنترل ها و قسمت بیرونی کولر باید بیشتر تمیز شود تا باکتری های باقی مانده از دست و قطرات لیوان ها و فنجان های نوشیدنی پاک شوند.

دفترچه راهنما را بخوانید

قبل از شروع به تمیز کردن کولر ، چند دقیقه وقت بگذارید تا دستورالعمل سازنده در مورد تمیز کردن را بخوانید. اگر دفترچه راهنما را گم کردید، اکثر آنها را می توانید در اینترنت پیدا کنید.

 

دستگاه را از برق بکشید و مخزن را بردارید

بطری را بردارید و حدود پنج دقیقه صبر کنید تا آب از مکانیزم های عملیاتی خارج شود. اگر هر وسیله دیگری به پریز وصل شده است، از برق بکشید.

 

محلول پاک کننده تهیه کنید

می توانید از سفید کننده و آب کلر یا سرکه سفید مقطر و محلول پاک کننده آب استفاده کنید. سفید کننده کلر در از بین بردن باکتری ها بسیار موثرتر از سرکه سفید مقطر است. دو پاک کننده را با هم مخلوط نکنید.

 

محلول سفید کننده کلر: یک گالن آب را در یک سطل بریزید و یک قاشق غذاخوری سفید کننده مایع کلر به آن اضافه کنید. هم بزنید تا خوب مخلوط شود.

محلول سرکه سفید تقطیر شده: یک گالن آب به یک سطل اضافه کنید و یک سوم فنجان سرکه سفید مقطر بریزید. هم بزنید تا خوب مخلوط شود.

یک اسفنج را با محلول تمیز کننده خیس کنید و لبه بطری و قسمت بالای دستگاه را کاملاً پاک کنید.

 

هشدار

سفید کننده کلر می تواند باعث تحریک احتمالی پوست شود، بنابراین بهتر است هنگام کار با این ماده شیمیایی از دستکش استفاده کنید.

 

محلول پاک کننده را درون مخزن آب بریزید

دو تا سه فنجان از محلول را در مخزن آب بریزید. بگذارید حدود 10 دقیقه بماند تا فضای داخلی را ضد عفونی کنید.

 

سینی را تمیز کنید

در حالی که محلول پاک کننده در مخزن در حال ضد عفونی ست، سینی را تمیز کنید. اگر سینی قابل جدا شدن است، آن را به سینک ظرفشویی برده و از کمی مایع ظرفشویی برای تمیز کردن سینی استفاده کنید. به خوبی شستشو دهید و با یک دستمال میکروفایبر خشک کنید.

 

اگر نمی توانید سینی را جدا کنید، آن را با محلول سفید کننده یا سرکه تمیز کرده و خوب خشک کنید.

 

نکته

برای جلوگیری از رشد باکتری ها و بوی بد، هرگز چیزی مانند قهوه یا مایعات دیگر را در سینی نریزید.

 

مخزن را تخلیه و شستشو دهید

پس از گذشت 10 دقیقه، محلول تمیز کننده را تخلیه کرده و دور بریزید. محلول را می توان روی سینک ظرفشویی یا توالت ریخت و برای شستشو دوباره استفاده کرد. مخزن را با آب تازه پر کرده و مجدداً تخلیه کنید تا آثار محلول از بین برود. حداقل دوبار تکرار کنید.

 

دریچه های جریان هوا را تمیز کنید

دریچه های هوای پشت دستگاه را از نظر تجمع گرد و غبار بررسی کنید. گرد و غبار زیاد باعث می شود مکانیزم های خنک کننده سخت تر کار کنند و مانند گرد و غبار روی دریچه های یخچال باعث سایش سیستم می شوند. برای پاک کردن گرد و غبار از یک جاروبرقی یا گردگیر میکروفایبر مهسان روی شیلنگ استفاده کنید.

بطری آب را تعویض کنید

بطری آب را تعویض کرده و کولر را دوباره به پریز برق وصل کنید.

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: