نظافت تخته‌های گچی

 

تخته‌های گچی همه جا هستن، از تابلوهای یادداشت قاب‌دار گرفته تا مبلمان تزئینی و لوازم خانگی یا حتی کل دیوار در یک اتاق نشیمن یا اتاق بازی. رنگ تخته سیاه میتونه سبز یا مشکی باشه.

 

تخته‌های گچی – چه کاربردی و چه تزئینی – باید مرتباً تمیز شوند تا موارد جدید، قرار ملاقات‌ها یا آثار هنری اضافه شود.

هیچ قانون سخت و سریعی برای تمیز کردن تخته گچی وجود ندارد. با این حال، تمیز کردن هفتگی با آب بسیار متداول استکه البته می تواند آسیب برساند، به خصوص اگر دیوار تخته گچی فقط یک لایه رنگ بسیار نازک داشته باشد.

معمولاً تمیز کردن گچ تازه نسبت به گچی که برای مدت طولانی روی تخته مانده راحت تر است. این امر به ویژه در مناطقی از خانه که چربی، دود سیگار یا اسپری مو می توانند روی تخته بنشینند صادق است.

گچ را پاک کنید

اولین قدم در تمیز کردن کامل دیوار یا تخته گچی این است که از شر علائم یا نقاشی های گچی خلاص شوید. از یک تخته پاک کن یا یک دستمال میکروفایبر مهسان استفاده کنید. از یک طرف شروع کنید و با حرکات بلند از بالا به پایین ادامه دهید. به صورت دایره ای کار نکنید زیرا باعث رسوب مجدد گچ روی سطح می شود.

در حین کار تخته پاک کن یا پارچه را تمیز کنید یا آن را با یک پاک کن تمیز جایگزین کنید. این امر مخصوصاً برای تخته هایی که مقدار زیادی گچ روی سطح دارند بسیار مهم است.

 

یک محلول پاک کننده آماده کنید

یک گالن آب گرم را در یک سطل دایره مهسان بریزید. نصف فنجان سرکه سفید مقطر اضافه کنید. اگر از سرکه پاک کننده قوی تری استفاده می کنید، فقط 1/4 فنجان به آن اضافه کنید.

هشدار

هرگز از پاک کننده های خشن روی تخته های گچی استفاده نکنید: آنها می توانند سطح را خراب کنند.

 

تخته سیاه را پاک کنید

یک دستمال نانوفایبر مهسان را در محلول آب و سرکه آغشته کنید و بچرخانید تا مرطوب شود اما آب از آن نچکد. از بالای تخته سیاه شروع کنید و تخته را با حرکات صاف و طولانی پاک کنید. با شروع از بالا، هر قطره ای که ممکن است ایجاد شود را می گیرید. هنگام حرکت روی دیوار یا تخته، پارچه را مرتباً بشویید.

 

محلول تمیز کننده اضافی را از بین ببرید

برای از بین بردن رطوبت اضافی از یک اسکاج پنجره مانند استفاده کنید. از بالای تخته شروع کنید، با حرکات افقی طولانی به طرفین از یک لبه به لبه دیگر حرکت کنید. در لبه مقابل، از یک پارچه نرم و خشک برای پاک کردن تیغه اسکاج استفاده کنید.

مراحل را تکرار کنید تا زمانی که از اسکاج در تمام سطح تخته استفاده کنید. از یک پارچه خشک برای گرفتن هرگونه چکه یا رطوبت اضافی در حین کار استفاده کنید.

 

اجازه دهید تخته سیاه در هوا خشک شود

اجازه دهید تخته گچی قبل از اینکه روی آن بنویسد یا بکشد، کاملاً با هوا خشک شود.پاک کردن رد گچ روی تخته مرطوب تقریبا غیر ممکن است.

 

لکه های سخت را از بین ببرید

  • اگر آثار مداد رنگی یا لکه های غذا روی تخته سیاه ظاهر شد، باید در اسرع وقت پاک شوند. برای از بین بردن آثار مداد رنگی، خمیری از جوش شیرین و چند قطره آب درست کنید. کار را با پاک کردن محل با آب ساده به پایان برسانید و قبل از استفاده، اجازه دهید به خوبی در هوا خشک شود.
  • پاشیده شدن مواد غذایی را در اسرع وقت با یک پارچه تمیز و مرطوب انجام دهید. اگر غذا لکه ای از چربی باقی گذاشت، اجازه دهید تخته مرطوب خشک شود. روی لکه چربی را با یک لایه گچ ضخیم بپوشانید. اجازه دهید یک شب بماند و سپس آن را پاک کنید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا گچ تمام روغن را جذب کند.

 

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: