نظافت و شستشوی کت های پشمی

 

از پالتوی کلاسیک پشمی گرفته تا کت مجلل ترمه ای، کت های پشمی یکی از لوازم اصلی زمستونی هستن. پارچه های پشمی رو میشه توی خونه شست. سه عنصر ضروری برای شستشوی موفقیت آمیز لباس پشمی عبارتند از: شستشو با مواد شوینده ملایم، دمای پایین آب و هم زدن ملایم.

 

پس چرا بسیاری از کت های پشمی برچسب مراقبتی دارند که روی آن نوشته شده است: «فقط خشکشویی»؟

پارچه‌های پشمی قابل شستشو هستند، با این حال، بسیاری از کت‌های پشمی طراحی‌شده دارای رابط‌ها، روکش‌ها و آسترهایی هستند که قابل شستشو نیستند و می‌توانند جمع شوند یا بدشکل شوند.

چه تصمیم دارید از خشک‌شویی حرفه‌ای استفاده کنید، چه کت را در خانه بشویید، چندین روش وجود دارد که می‌توانید برای تمیز کردن لکه‌ها و تازه کردن کت پشمی انجام دهید.

لکه های تازه باید در اسرع وقت درمان شوند تا راحت تر حذف شوند. از آنجایی که کت معمولاً تماس مستقیم با بدن ندارد، برخی از کت ها ممکن است فقط در پایان فصل نیاز به تمیز کردن داشته باشند. اما اگر کت دارای خاک قابل رویت بود یا بو میداد، باید در اسرع وقت تمیز شود.

نحوه شستن کت پشمی با دست

گرد وخاک را بردارید

برس زدن کت پشمی با برس لباس، مقدار زیادی گرد و غبار، مو و زباله را از بین می برد. کت را روی یک چوب لباسی محکم آویزان کنید و با شروع از شانه ها، هر قسمت را از بالا به پایین برس بکشید.

 

رفع اولیه لکه ها

محلولی از نصف فنجان آب گرم و یک قاشق چای خوری ماده شست و شوی ملایم پشم (وولیت، صابون کاستیل یا یک شستشوی پشمی خانگی) تهیه کنید. یک پارچه سفید تمیز را در محلول آغشته کنید و به آرامی هرگونه غذای قابل مشاهده یا لکه کثیفی یا خاک بدن روی یقه، سرآستین و زیر بغل را دستمال بکشید. حداقل 10 دقیقه قبل از شستن اصلی کت، زمان بگذارید تا لکه ها از هم جدا شوند.

 

یک محلول برای شستشوی دستی کت آماده کنید

کت را می توان در وان حمام یا یک سینک بسیار بزرگ شستشو داد. اگر از سینک یا وان استفاده می کنید، مطمئن شوید که کاملا تمیز و فاقد هرگونه سفید کننده است.

ظرف را با آب ولرم پر کنید و محلول پشمی را اضافه کنید. برای یک وان حمام، تقریباً به یک چهارم تا یک دوم فنجان مواد شوینده نیاز دارید.

 

کت را غوطه ور و خیس کنید

کت را به محلول تمیز کننده اضافه کنید و مطمئن شوید که کاملا خیس است. اجازه دهید کت حدود 30 دقیقه خیس بخورد اما بیش از یک ساعت نشود.

 

کت را هم بزنید

بعد از طی شدن زمان خیساندن، پارچه را به آرامی با دستانتان بهم بزنید. هر بخش را به آرامی فشار دهید تا خاک از بین برود. کت را بیش از حد نپیچانید یا مالش ندهید زیرا باعث بدشکل شدن الیاف می شود.

 

آبکشی کنید

آب صابون را تخلیه کنید و سینک یا وان را بشویید و دوباره با آب ولرم تازه پر کنید. کت را در آب تمیز قرار دهید و بچرخانید تا آبکشی شود. این مراحل را تا زمانی تکرار کنید که باقی مانده صابون در آب ظاهر نشود.

 

رطوبت اضافی را از بین ببرید

هنگامی که کت بدون صابون است، آن را از آب بردارید و به آرامی آب را از بالای کت فشار دهید. فشار دادن را تکرار کنید تا کت دیگر خیس نباشد.

چندین حوله بزرگ و ضخیم را روی یک سطح صاف قرار دهید. کت را روی حوله ها قرار دهید و به آن شکل دهید که تا حد امکان صاف شود. حوله ها را رول کنید تا رطوبت جذب شود. اگر کت هنوز بیش از حد خیس است، این مرحله را با حوله های تازه و خشک تکرار کنید.

 

با هوا خشک کنید

یک سطح صاف پیدا کنید که بتوانید کت را روی چند حوله خشک قرار دهید. پس از خشک شدن، کت باید تا 48 ساعت صاف بماند. چرخاندن کت و تعویض حوله های خیس پس از 24 ساعت، روند خشک شدن را تسریع می کند.

نکته

برای جلوگیری از آسیب آب به کف، میز یا رختخواب، ورقه های پلاستیکی یا یک برزنت وینیل یا رومیزی را زیر حوله های مرطوب قرار دهید.

کت را برای خشک شدن آویزان نکنید زیرا وزن پشم خیس می تواند باعث بدشکل شدن کت شود. کت را در خشک کن قرار ندهید. حرارت زیاد باعث جمع شدن آن می شود.

 

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: