چگونه خط و خش پلاستیک را از بین ببریم؟

 

 

ظروف، مبلمان و لوازم جانبی پلاستیکی،  زندگی ما رو تغییر داده. پلاستیک بادوام، سبکتر و معمولاً ارزونتر از مواد دیگه هست. اما پلاستیک معمولاً در معرض خراشیدگی هم هست، که باعث می‌شود سطحش کدر به نظر برسه.

 

پاک کردن خراش ها زمانی که کوچک هستند همیشه راحت تر است. هنگامی که خراش ها زیاد یا عمیق تر می شوند، کار دشوارتر یا غیرممکن می شود.

همچنین تمیز کردن منظم به جلوگیری از دائمی شدن لایه سفید کدر روی پلاستیک کمک می کند.

قبل از شروع، باید شدت خراش ها را ارزیابی کنید. مهم است که با حداقل مواد پاک کننده ساینده شروع کنید تا خراش های اضافی ایجاد نشود. در صورت مشاهده آسیب اضافی، فوراً متوقف شوید.

از ناخن برای تعیین عمق خراش استفاده کنید. اگر ناخن به راحتی روی خراش می لغزد، بدون اینکه گیر کند، خراش کم عمق است و معمولاً می توان آن را با یک ساینده ملایم مانند خمیر دندان یا جوش شیرین رفع کرد. اما اگر ناخن‌تان گیر کند، خراش عمیق است و باید از کاغذ سنباده ریز استفاده کنید.

 

خاک سطحی را بردارید

ابتدا خاک سطحی را پاک کنید، زیرا ممکن است خراش ایجاد کند. با استفاده از یک دستمال میکروفایبر، مورد را در محلول آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی بشویید. اگر پلاستیک را نمی‌توان در آب فرو برد، ناحیه خراشیده‌ای را که می‌خواهید تعمیر کنید، با پنبه آغشته به الکل ایزوپروپیل (مالش) پاک کنید تا آلودگی سطحی از بین برود.

اگر پلاستیک ظاهری کدر پیدا کرده است، به ازای هر گالن محلول آب گرم و صابون، نصف فنجان سرکه سفید مقطر اضافه کنید تا به بازیابی سطح اولیه کمک کند.

 

خراش های سبک را با خمیر دندان برطرف کنید

برای خراش های خفیف، به یک ساینده ملایم مانند خمیر دندان یا جوش شیرین نیاز دارید. خمیر دندان حاوی سیلیس است که به از بین بردن لکه های روی دندان ما کمک می کند. از خمیردندان غیرژلی استفاده کنید و آنقدر فشار دهید که ناحیه خراشیده را بپوشاند. با استفاده از دستمال خشک کن مهسان، به صورت دایره های کوچک کار کنید تا خراش ها از بین بروند. محل را مرتباً با آب گرم بشویید و خراش ها را بررسی کنید. ممکن است لازم باشد مراحل را چندین بار تکرار کنید تا خراش ها حذف شوند.

 

خراش های سبک را با خمیر جوش شیرین از بین ببرید

جوش شیرین یک ساینده معدنی ملایم است که خراش های روی پلاستیک را از بین می برد. دو قسمت جوش شیرین را با یک قسمت آب ترکیب کنید تا خمیر غلیظی ایجاد شود. دستمال خشک کن مهسان را به خمیر آغشته کنید و آن را روی ناحیه خراشیده بمالید. با حرکت دایره ای کار کنید تا خراش از بین برود.

 

خراش های عمیق تر و کاغذ سنباده مرطوب

کاغذ سنباده معمولی برای پلاستیک خیلی سخت است، بنابراین باید از کاغذ میکرو استفاده کنید. حتی کاغذ سنباده میکرو را باید مرطوب استفاده کرد تا خراش بیشتری ایجاد نکند.

با کاغذ سنباده میکرو کمترین درجه شروع کنید. کاغذ را چند دقیقه در یک کاسه آب خیس کنید تا کاغذ اشباع شود. با استفاده از فشار ملایم و ثابت، ناحیه خراشیده شده را با حرکات دایره ای مالش دهید. پس از چند دایره، پلاستیک را بشویید و پیشرفت خود را ارزیابی کنید. اگر خراش هنوز قابل مشاهده است، سنباده ی سخت تر را امتحان کنید. مطمئن شوید که کاغذ سنباده خیلی مرطوب است و حرکت دایره ای را تکرار کنید. پس از هر بار عبور کاغذ سنباده، پلاستیک را بشویید و حرکت کاغذ سنباده را ریزتر و با تعداد زیاد ادامه دهید تا خراش از بین برود. پلاستیک را برای آخرین بار بشویید و با یک دستمال میکروفایبر خشک کنید.

 

درخشش و پولیش نهایی

پس از حذف خراش ها، به خصوص خراش های عمیق تر، این ناحیه اغلب کدرتر از بقیه قسمت به نظر می رسد. برای بازگرداندن درخشش، از یک ترکیب پولیش پلاستیکی تجاری استفاده کنید. دستورالعمل های روی پولیش را برای استفاده دنبال کنید یا مقدار کمی از ترکیب را روی یک پارچه تمیز و خشک قرار دهید و ناحیه کدر پلاستیک را با دایره های کوچک جلا دهید. ناحیه را با یک دستمال میکروفایبر بدون پرز بکشید. این کار را تکرار کنید تا درخشندگی دوباره به دست آید.

 

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: