چگونه دوده ی روی دیوار را پاک کنیم؟

 

لازم نیست یه آتیش سوزی بزرگ رخ بده تا با دوده ها مواجهه بشیم، آتیش کوچیک روی گاز، شومینه یا تهویه ی نامناسب میتونه دیوارها رو کثیف کدر کنه!

 

نکته

دوده می تواند برای سیستم تنفسی شما مضر باشد. بنابراین، استفاده از وسایل محافظ مانند دستکش و ماسک هنگام تمیز بسیار مهم است.

 

اتاق را خالی کنید یا مبلمان و فرش را بپوشانید

همانطور که دوده را از دیوارها و سقف ها جدا می کنید، برخی از ذرات معلق در هوا می شوند و روی مبلمان یا فرش هایی که به راحتی تمیز نمی شوند، می نشینند.

 

تهویه ی اتاق

پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه تامین شود. از فن های گردشی استفاده کنید و فن های تهویه را روشن کنید تا ذرات دوده از اتاق خارج شوند.

 

دیوارها را جاروبرقی بکشید

اگر جاروبرقی با برس گردگیری دارید، می توانید از آن برای پاک کردن برخی از ذرات دوده استفاده کنید. در این قسمت بیشتر دقت کنید است زیرا دوده می تواند لکه ایجاد کند.

از بالای دیوار شروع کنید و برس جاروبرقی را حداقل یک و نیم اینچ از سطح دیوار یا سقف نگه دارید تا ذرات سست دوده و گرد و غبار را جذب کنید. چسباندن برس جاروبرقی به دیوار می تواند ایجاد لکه کند.

 

اسفنج خشک مخصوص دوده

اسفنج را به صورت ضربه ای روی سطح بزنید و دقت کنید که به کشیدن اسفنج نیازی نیست، زیرا لکه را به سطح فرو میبرد. در این مرحله دوده ها کاملا پاک نشده، بلکه ضعیف میشوند.

 

یک محلول تمیز کننده مرطوب ایجاد کنید

اگر روی دیوار یا سقف لکه باقی مانده باشد، باید از روش تمیز کردن مرطوب استفاده کنید.

تری سدیم فسفات (TSP) به عنوان بهترین محصول برای حذف دوده در نظر گرفته می شود. اگر در منطقه شما موجود نیست، دوده‌برهای مشابهی وجود دارد که فاقد فسفات هستند (TSP-PF).

 

  • محلول تری سدیم فسفات: در یک سطل، دو لیتر آب را با یک دوم فنجان تری سدیم فسفات پودر شده مخلوط کنید. هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.
  • محلول TSP-PF: دستورالعمل های برچسب محصول را برای مخلوط کردن با آب دنبال کنید.
  • محلول مایع ظرفشویی چربی زدا: در یک سطل، دو لیتر آب را با دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید. هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.

 

هشدار

هنگام کار با TSP همیشه از دستکش محافظ استفاده کنید.

 

سقف و دیوارها را بشویید

از یک اسفنج تمیزکننده سلولزی معمولی برای تمیز کردن استفاده کنید. آن را در محلول فرو کنید و بپیچید تا چکه نکند.

از بالای دیوار شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. اسفنج را مرتباً بشویید و بچرخانید. با سیاه شدن آب از دوده، یک محلول تمیزکننده تازه درست کنید.

 

سطوح را بشویید و خشک کنید

برای اطمینان از تمیز بودن سقف و دیوارها، یک اسفنج تمیز را در آب شیرین فرو کنید بعد فشار دهید تا آب چکه نکند. کار را با خشک کردن سطح به وسیله ی دستمال میکروفایبر مهسان به پایان ببرید.

 

نکته

اگر قصد دارید دیوارهای تازه تمیز شده را رنگ کنید، حداقل 24 ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید که دیوارها کاملاً خشک شده اند.

 

جاروبرقی نهایی

پارچه ها و برزنت ها را از اتاق بردارید و از جاروبرقی برای تمیز کردن کف ها استفاده کنید. کیسه جاروبرقی را با احتیاط دور بیندازید یا فنجان گرد و غبار را در محلی با تهویه مناسب خالی کنید تا از استنشاق ذرات دوده جلوگیری شود.

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: