چگونه لکه سرکه را از روی لباس و فرش پاک کنیم؟

 

سرکه برای پاک کردن خیلی لکه ها موثره، اما اگه خود سرکه به صورت ناخواسته بریزه روی لباس چجوری پاکش کنیم؟

 

اگر اسید سرکه روی پارچه باقی بماند – به خصوص پارچه تیره با رنگ های ناپایدار – ممکن است سفید شود. هنگامی که سفید شدن روی پارچه رخ می دهد، قابل برگشت نیست.

سرکه را می توان تقریباً از هر غذایی که حاوی قندهای طبیعی است تهیه کرد. سرکه رنگی، مانند آنهایی که از مواد تیره رنگ مانند انگور قرمز سرکه بالزامیک تهیه می شوند، نه تنها می توانند سفید کننده باشند، بلکه می توانند لکه ایجاد کنند.

 

قبل از اینکه شروع کنید

مواد شوینده یا محلول پاک کننده را ابتدا در گوشه ای آزمایش کنید تا مطمئن شوید که پارچه را تغییر رنگ نمی دهد.

اگر پارچه قابل شستشو نیست یا روی لباس‌ها برچسب نظافت خشک زده شده است، لکه سرکه را با دستمال کاغذی پاک کنید تا تمام سرکه جذب شود. سپس یک پارچه سفید را با آب خنک ساده خیس کنید و ناحیه را برای چند دقیقه لکه بری کنید. کار را با پاک کردن با یک پارچه خشک تمیز به پایان برسانید.

اگر نشانه‌ای از لکه باقی ماند، لباس را به خشک‌شویی ببرید.

هرگز لباس ها را در خشک کن لباس خشک نکنید تا زمانی که لکه به طور کامل از بین برود. خشک کردن اقلام در خشک‌کن لباس باعث می‌شود لکه کاملاً تثبیت شود.

 

نکته

اگر پارچه یا اثاثه یا لوازم داخلی ابریشم یا قدیمی لکه سرکه پیدا کرد، با یک متخصص تماس بگیرید. سعی نکنید آن را در خانه تعمیر کنید. اگر خودتان آن را امتحان کنید، می توانید لکه را بدتر کنید.

 

لکه را پاک کنید

برای همه انواع لکه های سرکه، فوراً محل ریخته شده را با یک دستمال کاغذی سفید پاک کنید تا رطوبت تا حد ممکن از بین برود.

 

لکه را با آب اشباع کنید

محل را با آب خنک اشباع کنید تا اسید استیک ضعیف شود. می توانید این کار را با نگه داشتن لکه زیر یک شیر آب سرد جاری یا با فرو بردن یک پارچه سفید در آب سرد انجام دهید. طبق دستورالعمل های برچسب مراقبت، مورد لکه دار را طبق معمول بشویید.

برای از بین بردن لکه های سخت تانن از سفید کننده اکسیژن استفاده کنید

اگر پس از شستشو، رنگی روی پارچه باقی ماند، محلولی از سفید کننده های مبتنی بر اکسیژن و آب ولرم را مخلوط کنید. تمام لباس را زیر محلول فرو ببرید. اجازه دهید حداقل چهار ساعت یا یک شب خیس بخورد و سپس طبق معمول بشویید. استفاده از این محلول برای همه پارچه های قابل شستشو – سفید و رنگی – ایمن است به جز ابریشم، پشم، و هر چیزی که با چرم تزئین شده است.

 

با جریان هوا خشک کنید

هنگامی که قطره ای از سرکه به فرش برخورد می کند، خنثی کردن اسید بسیار مهم است، به خصوص اگر رنگ فرش تیره باشد. یک دستمال کاغذی سفید را در آب سرد آغشته کنید و ناحیه لکه دار را پاک کنید. برای جذب رطوبت از دستمال کاغذی خشک استفاده کنید. اگر اثری از لکه باقی نمانده است، اجازه دهید فرش یا اثاثیه آن در هوا خشک شود.

 

برای لکه های تیره از محلول شوینده ظرفشویی استفاده کنید

در صورت تغییر رنگ ناشی از سرکه تیره، محلول یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی دستی را با یک فنجان آب خنک مخلوط کنید. یک اسفنج یا برس نرم را در محلول آغشته کنید و آن را روی لکه سرکه بمالید.

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: