چگونه می توان از شر کپک و قارچ خلاص شد (بخش اول)

 

هاگ ها در همه نقاط و در هر نوع آب و هوایی وجود داره. کپک نوعی قارچه و بعضی از انواع آن برای انسان بسیار مفیده (به پنی سیلین فکر کنید)، در حالی که برخی دیگر برای سیستم های تنفسی خطرناک هستن.

 

رایج ترین نوع قارچ که در خانه ها یافت می شود، کپک است که در مکان های گرم و مرطوب مانند سرویس بهداشتی و روی پارچه ها و کتاب هایی که در زیرزمین های مرطوب نگهداری می شوند، رشد می کند. کپک به صورت پودری سفید یا خاکستری آغاز می شود. اگر به موقع برداشته نشود سیاه یا قهوه ای خواهد شد و اغلب شبیه تجمع خاک است.

برای آزمایش، لکه را به پنبه و سفید کننده کلر خانگی آغشته کنید. اگر بعد از دو یا سه دقیقه لکه روشن شد یا از بین رفت، کپک است. در غیر این صورت، احتمالاً فقط خاک است.

 

اگر در هر کجای خانه بوی کپک تشخیص دادید، احتمالا غلظت بالایی از کپک دارید و قطعاً زمان آن فرا رسیده است که برای رهایی از مشکل اقدام کنید.

اگر یک کپک سیاه یا سبز مشاهده کردید، و دیوار خشک یا چوب زیر آن نرم یا خرد شده،  پوسیدگی برگشت ناپذیری وجود دارد و سطوح آسیب دیده باید فوراً برداشته شوند.

 

هشدار

برای مشکلات گسترده کپک، استخدام یک متخصص را در نظر بگیرید. برخی از کپک ها بسیار سمی هستند و حتی کپک های کم خطرتر نیز می توانند کسی را که آلرژی یا سیستم تنفسی آسیب دیده دارد را دچار مشکل کند.

  • قاعده کلی این است که اگر کپک 3 متر مربع یا بیشتر را پوشش داده، با یک متخصص تماس بگیرید.

 

محصولاتی که کپک را از بین می برند

  • سفید کننده کلر: سفید کننده خانگی معمولی بهترین اثر را برای از بین بردن کپک دارد. باید قبل از استفاده رقیق شود.

هشدار

به دلیل سمی بودن و بخارات خطرناک، سفید کننده هرگز نباید با آمونیاک ترکیب شود.

 

  • پراکسید هیدروژن: بعد از سفید کننده کلر، پراکسید هیدروژن (محلول سه تا 10 درصدی) باعث از بین رفتن کپک و روشن شدن لکه ها می شود. در حالی که اثر سفید کنندگی دارد، اما کندتر از سفید کننده کلر کار می کند و بخارات سمی یا باقی مانده ای ندارد.
  • سرکه سفید مقطر: سرکه اسیدی است و به آرامی ساختار کپک را می شکند و آن را از بین می برد. سرکه غیر سمی است اما ممکن است لکه های کپک باقی بماند و ممکن است به تمیز کردن اضافی با تمیز کننده خانگی نیاز باشد.
  • جوش شیرین و بوراکس: بی کربنات سدیم (جوش شیرین) و بوراکس هرکدام دارای PH بالایی هستند که مانع رشد و بقای کپک می شوند. هر دو محصول ارزان و غیر سمی هستند و به راحتی با آب مخلوط می شوند. بوراکس در از بین بردن لکه های ماندگار بهتر عمل خواهد کرد اما نه به اندازه یک ماده تمیز کننده قوی.

 

هنگام استفاده از هر یک از این محصولات، محلول پاک کننده را کاملاً آبکشی نکنید. اثر مقداری پاک کننده به جلوگیری از رشد کپک در آینده کمک می کند.

شما نیز ممکن است دوست داشته باشید: